آشنایی با سیستم های راداری ساخته شده در ایالات متحده
AN/APQ-181 راداری است جهت كار در هر نوع آب و هوا، با «قابلیت كمتر رهگیری شدن» (LPI). این سیستم رادار، ساخت كارخانجات هواپیماسازی «هیوز» میباشد كه اكنون تحت مالكیت كمپانی Raytheon قرار دارد. این رادار جهت استفاده در بمبافكن B-2A Spirit در اواسط دههء 1980 طراحی شد و در به سال 1993، وارد خدمت گشت.
PESA
APQ-181 یك رادار چندحالته است كه امكان هدفگیری بسیار با دقت چند هدف مختلف را به طور همزمان فراهم میآورد. این رادار، همچنین به سیستم تعقیب عوارض طبیعی زمین نظیر كوهها و تپهها مجهز است و قادر است از برخورد هواپیما به این عوارض، جلوگیری كند.
این رادار در باند Ku عمل میكند (Ku band زیرمجموعهای از J band میباشد). طرح اصلی این رادار بر پایهء انتقالدهندهء اطلاعات TWT بنا شده است كه شامل «آنتن الكترونیكی دوبعدی جستجوگر غیرفعال» (PESA) میباشد.
[[PESA مخفف Passive Electronically Scanned Array
[[TWT مخفف Traveling Wave Tube
جایزهء Collier Trophy
به سال 1991، تیم صنعتی تولید كنندهء B-2 (شامل كمپانی هیوز و چند مقاطعهكار بزرگ) برندهء جایزهء Collier Trophy شدند. این جایزه به دلیل طراحی، توسعه، تولید و آزمایش سیستم بر روی B-2 به آنها اعطا شد؛ زیرا در مهمترین و راهبردی ترین پروژهء هوافضای آمریكا شركت كرده بودند و این پروژه، جزئی از امنیت ملی آیندهء كشورشان محسوب میشد.
جایزهء Collier Trophy از معتبرترین جوائز در زمینهء علوم هوانوردی میباشد كه یك بار در سال به كسانی اعطا میشود كه به «ارزشمندترین موفقیت در زمینهء علوم هوانوردی یا فضایی در آمریكا دست یافته باشند كه باعث پیشرفت قابلیتها، افزایش راندمان و بالا بردن ایمنی هوایی یا فضایی، یا هر كاری كه ارزشمندی آن در طول یك سال استفادهء عینی محقق شود.»
AESA
به سال 2002، كمپانی Raytheon برندهء مناقصهء ساخت مدلی جدیدی به نام «آنتن جستجوگر الكترونیكی فعال» (AESA) شد كه در واقع گونهء جدیدی از رادار APQ-181 بود. این ارتقاء رادار در B-2، باعث بهبود اعتمادپذیری سیستم میشد و همچنین باعث رفع اختلالات بالقوهء بروز كرده بین فركانس كاری رادار B-2 و سیستم ماهوارههای تجاری میگردید كه در فركانس J band فعالیت میكردند.
امروزه انتظار میرود همگی بمبافكنهای B-2 تا سال 2010، سیستم رادارشان به مدل AESA ارتقاء یابد.
[[AESA مخفف Active Electronically Scanned Array
یک دستگاه رادار AESA از نوع Phased Array]]
لیست رادارهای مبنی بر تکنولوژی AESA]]
LPI یا Low Probability of Intercept چیست؟
یك سیستم رادار از نوع «كمتر قابل رهگیری شدن»، هنگامی كه در جستجوی اهداف میباشد (Track While Scan)، شناساییاش به وسیلهء ادوات غیرفعالی نظیر «گیرندهء اخطار راداری» (Radar Warning Receiver) بسیار مشكل و تقریبن غیرممكن است. این ویژگی بسیار مهمی است، زیرا حین جستجو و یافتن هدف، علائمی دال بر حضور رادار جستجوگر به گیرنده های دشمن نمی رسد.
RWR چیست؟
گیرندهء اخطار راداری یا RWR، سیستمی غیرفعال یا Passive محسوب میشود؛ بدین معنی كه هنگام استفاده و روشن بودن، تشعشع یا نشانهای از خود بروز نمیدهد. اصلیترین وظیفهء RWR، اعلام اخطار در هنگام قفل شدن رادار دشمن بر روی هواپیمای خودی، به صورت بوق، چراغ یا صدای ضبط شدهء انسان است. این سیستم در جنگندهء F/A-22 ابتدا به صورت بوقهای غیرممتد و پس از شلیك موشك دشمن، كلام خانمی كه عبارت Incoming Missile را ادا میكند در كابین خلبان و به همراه همان صدای بوق غیرممتد پخش میشود.
روشهای کاهش سطح مقطع راداری
* استفاده از فرکانس عریض (Wideband).
* پخش کنندهء طیف فرکانس کوتاه بازگشتی موسوم به FHSS یا Frequency-hopping spread spectrum که روشی است برای انتقال سیگنالهای رادیویی به وسیلهء انتقال امواج از طریق چند فرکانس کاری مختلف که با تغییر سریع و مداوم فرکانس کاری رادار، فراهم میشود.
* استفاده از امواج FM پیوسته.
* استفاده از حداقل توان كاری رادار برای شناسایی.
* استفاده از ضربان فشرده شده یا Pulse Compression.
رادار Phased Array نصب شده در آلاسکا (از نوع AESA) جهت رهگیری موشکهای بالستیک که طول قطر آن برابر 90 فوت یا 27 متر می باشد:
ساخت راداری كه تشعشعات كمی از خود منتشر كند و همچنین احتمال شناساییاش كم باشد، باعث خواهد شد كه هنگام كار، هیچ تاثیری بر روی سیستم «گیرندهء اخطار راداری» (RWR) دشمن نداشته باشد. اگرچه هنگامی كه یك رادار، حجم گسنردهای را در جستجوی اهداف كاوش میكند، بخش عمدهای از پرتو تابیده شدهاش، مكررن بر روی سیستم RWR انعكاس مییابد. سیستمهای مدرن شبكهء راداری، نه تنها كنترلی بر میزان تشعشعات جانبی خود ندارند بلكه به دلیل پخش شعاعهای انرژی با سرعت زیاد و در جهات مختلف، دارای نقطهء ضعف نیز میباشند. اما این تكنولوژی جدید، حتا اگر سیگنالهای ارسالی رادار مورد شناسایی واقع شود، باعث مغشوش شدن كار سیستم RWR شده و بدین جهت اجازه نمیدهد كه رادار مورد شناسایی دشمن واقع شده و تهدید شود.
تمامی ادواتی نظیر هواپیماهای و كشتیهای جنگی و موشكهایی كه تشعشعات راداری از خود ساتع میكنند، جهت كاهش این تشعشعات، سطح مقطع امواج الكتروماگنتیك را كاهش دادهاند تا میزان پنهانكاریشان بهبود یابد. مضاف بر این، كاهش تشعشعات جانبی پرتوهای رادار، امروزه امری بسیار مقبول است، زیرا باعث میشود كه مشخصات رادار، به سختی مورد شناسایی قرار گیرد. یعنی هنگامی كه رادار مورد شناسایی RWR قرار گرفت، تشخیص نوع آن، امری بسیار مشكل است و معلوم نمیشود از روی چه وسیلهای در حال كار میباشد و از این رو، اخلال در كارش (Jam)، تقریبن غیرممكن میشود.
نمونههایی از رادارهای AESA كه در آنها تكنولوژی مدرن LPI به كار رفته است، رادار جنگندهء F/A-18E/F Super Hornet و رادار پیشبرندهء (هدفیاب) به كار رفته در درون موشك ضدهوایی S-300PMU-2 میباشد.
باند کاری رادارهای مختلف
|
Band name |
Frequency range |
Wavelength range |
Notes |
|
HF |
3–30 MHz |
10–100 m |
coastal radar systems, over-the-horizon radar (OTH) radars; 'high frequency' |
|
P |
< 300 MHz |
1 m+ |
'P' for 'previous', applied retrospectively to early radar systems |
|
VHF |
30–330 MHz |
0.9–6 m |
Very long range, ground penetrating; 'very high frequency' |
|
UHF |
300–1000 MHz |
0.3–1 m |
Very long range (e.g. ballistic missile early warning), ground penetrating, foliage penetrating; 'ultra high frequency' |
|
L |
1–2 GHz |
15–30 cm |
Long range air traffic control and surveillance; 'L' for 'long' |
|
S |
2–4 GHz |
7.5–15 cm |
Terminal air traffic control, long-range weather, marine radar; 'S' for 'short' |
|
C |
4–8 GHz |
3.75–7.5 cm |
Satellite transponders; a compromise (hence 'C') between X and S bands; weather |
|
X |
8–12 GHz |
2.5–3.75 cm |
Missile guidance, marine radar, weather, medium-resolution mapping and ground surveillance; in the USA the narrow range 10.525 GHz ±25 MHz is used for airport radar. Named X band because the frequency was a secret during WW2. |
|
Ku |
12–18 GHz |
1.67–2.5 cm |
high-resolution |
|
K |
18–24 GHz |
1.11–1.67 cm |
from German kurz, meaning 'short'; limited use due to absorption by water vapour, so Ku and Ka were used instead for surveillance. K-band is used for detecting clouds by meteorologists, and by police for detecting speeding motorists. K-band radar guns operate at 24.150 ± 0.100 GHz. |
|
Ka |
24–40 GHz |
0.75–1.11 cm |
mapping, short range, airport surveillance; frequency just above K band (hence 'a') Photo radar, used to trigger cameras which take pictures of license plates of cars running red lights, operates at 34.300 ± 0.100 GHz. |
|
mm |
40–300 GHz |
7.5 mm – 1 mm |
millimetre band, subdivided as below. The frequency ranges depend on waveguide size. Multiple letters are assigned to these bands by different groups. These are from Baytron, a now defunct company that made test equipment. |
|
Q |
40–60 GHz |
7.5 mm – 5 mm |
Used for Military communication. |
|
V |
50–75 GHz |
6.0–4 mm |
Very strongly absorbed by atmospheric oxygen, which resonates at 60 GHz. |
|
E |
60–90 GHz |
6.0–3.33 mm |
|
|
W |
75–110 GHz |
2.7 – 4.0 mm |
used as a visual sensor for experimental autonomous vehicles, high-resolution meteorological observation, and imaging. |
|
UWB |
1.6–10.5 GHz |
18.75 cm – 2.8 cm |
used for through-the-wall radar and imaging systems. |
سلام . من اردلان هستم .25ساله . فارغ التحصيل مهندسی الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ! عاشق الکترونیک و دنیای زیبای آن . در ضمن در زمینه موسیقی هم به آهنگ های آرش و نانسی عجرم علاقه مند هستم . با تشکر...!!!