APQ-181 radar
AN/APQ-181 راداری است جهت كار در هر نوع آب و هوا، با «قابلیت كمتر رهگیری شدن» (LPI). این سیستم رادار، ساخت كارخانجات هواپیماسازی «هیوز» می‏باشد كه اكنون تحت مالكیت كمپانی Raytheon قرار دارد. این رادار جهت استفاده در بمب‏افكن B-2A Spirit در اواسط دههء 1980 طراحی شد و در به سال 1993، وارد خدمت گشت.

PESA
APQ-181 یك رادار چندحالته است كه امكان هدفگیری بسیار با دقت چند هدف مختلف را به طور هم‏زمان فراهم می‎آورد. این رادار، همچنین به سیستم تعقیب عوارض طبیعی زمین نظیر كوهها و تپه‏ها مجهز است و قادر است از برخورد هواپیما به این عوارض، جلوگیری كند.
این رادار در باند Ku عمل می‏كند (Ku band زیرمجموعه‏ای از J band می‏باشد). طرح اصلی این رادار بر پایهء انتقال‏دهندهء اطلاعات TWT‏ بنا شده است كه شامل «آنتن الكترونیكی دوبعدی جستجوگر غیرفعال» (PESA) می‏باشد.
[[PESA مخفف Passive Electronically Scanned Array
[[TWT مخفف Traveling Wave Tube

جایزهء Collier Trophy
به سال 1991، تیم صنعتی تولید كنندهء B-2 (شامل كمپانی هیوز و چند مقاطعه‏كار بزرگ) برندهء جایزهء Collier Trophy شدند. این جایزه به دلیل طراحی، توسعه، تولید و آزمایش سیستم بر روی B-2 به آنها اعطا شد؛ زیرا در مهمترین و راهبردی ‏ترین پروژهء هوافضای آمریكا شركت كرده بودند و این پروژه، جزئی از امنیت ملی آیندهء كشورشان محسوب می‎شد.
جایزهء Collier Trophy از معتبرترین جوائز در زمینهء علوم هوانوردی می‏باشد كه یك بار در سال به كسانی اعطا می‎شود كه به «ارزشمندترین موفقیت در زمینهء علوم هوانوردی یا فضایی در آمریكا دست یافته باشند كه باعث پیشرفت قابلیتها، افزایش راندمان و بالا بردن ایمنی هوایی یا فضایی، یا هر كاری كه ارزشمندی آن در طول یك سال استفادهء عینی محقق شود.»

AESA
به سال 2002، كمپانی Raytheon برندهء مناقصهء ساخت مدلی جدیدی به نام «آنتن جستجوگر الكترونیكی فعال» (AESA) شد كه در واقع گونهء جدیدی از رادار APQ-181 بود. این ارتقاء رادار در B-2، باعث بهبود اعتمادپذیری سیستم می‏شد و همچنین باعث رفع اختلالات بالقوهء بروز كرده بین فركانس كاری رادار B-2 و سیستم ماهواره‏های تجاری می‏گردید كه در فركانس J band فعالیت می‏كردند.
امروزه انتظار می‏رود همگی بمب‏افكن‏های B-2 تا سال 2010، سیستم رادارشان به مدل AESA ارتقاء یابد.
[[AESA مخفف Active Electronically Scanned Array
یک دستگاه رادار AESA از نوع Phased Array]]
لیست رادارهای مبنی بر تکنولوژی AESA]]
LPI یا Low Probability of Intercept چیست؟
یك سیستم رادار از نوع «كمتر قابل رهگیری شدن»، هنگامی كه در جستجوی اهداف می‏باشد (Track While Scan)، شناسایی‏اش به وسیلهء ادوات غیرفعالی نظیر «گیرندهء‌ اخطار راداری» (Radar Warning Receiver) بسیار مشكل و تقریبن غیرممكن است. این ویژگی بسیار مهمی است، زیرا حین جستجو و یافتن هدف، علائمی دال بر حضور رادار جستجوگر به گیرنده های دشمن نمی رسد.

RWR چیست؟
گیرندهء اخطار راداری یا RWR، سیستمی غیرفعال یا Passive محسوب می‏شود؛ بدین معنی كه هنگام استفاده و روشن بودن، تشعشع یا نشانه‏ای از خود بروز نمی‏دهد. اصلی‏ترین وظیفهء RWR، اعلام اخطار در هنگام قفل شدن رادار دشمن بر روی هواپیمای خودی، به صورت بوق، چراغ یا صدای ضبط شدهء انسان است. این سیستم در جنگندهء F/A-22 ابتدا به صورت بوق‏‎های غیرممتد و پس از شلیك موشك دشمن، كلام خانمی كه عبارت Incoming Missile را ادا می‏كند در كابین خلبان و به همراه همان صدای بوق غیرممتد پخش می‏شود.

روشهای کاهش سطح مقطع راداری
* استفاده از فرکانس عریض (Wideband).
* پخش کنندهء طیف فرکانس کوتاه بازگشتی موسوم به FHSS یا Frequency-hopping spread spectrum که روشی است برای انتقال سیگنالهای رادیویی به وسیلهء انتقال امواج از طریق چند فرکانس کاری مختلف که با تغییر سریع و مداوم فرکانس کاری رادار، فراهم می‏شود.
* استفاده از امواج FM پیوسته.
* استفاده از حداقل توان كاری رادار برای شناسایی.
* استفاده از ضربان فشرده شده یا Pulse  Compression.


رادار Phased Array نصب شده در آلاسکا (از نوع AESA) جهت رهگیری موشکهای بالستیک که طول قطر آن برابر 90 فوت یا 27 متر می باشد:

ساخت راداری كه تشعشعات كمی از خود منتشر كند و همچنین احتمال شناسایی‏اش كم باشد، باعث خواهد شد كه هنگام كار، هیچ تاثیری بر روی سیستم «گیرندهء اخطار راداری» (RWR) دشمن نداشته باشد. اگرچه هنگامی كه یك رادار، حجم گسنرده‏ای را در جستجوی اهداف كاوش می‏كند، بخش عمده‏ای از پرتو تابیده شده‏اش، مكررن بر روی سیستم RWR انعكاس می‏یابد. سیستم‏های مدرن شبكهء راداری، نه تنها كنترلی بر میزان تشعشعات جانبی خود ندارند بلكه به دلیل پخش شعاع‏های انرژی با سرعت زیاد و در جهات مختلف، دارای نقطهء ضعف نیز می‏باشند. اما این تكنولوژی جدید، حتا اگر سیگنال‏های ارسالی رادار مورد شناسایی واقع شود، باعث مغشوش شدن كار سیستم RWR شده و بدین جهت اجازه نمی‏دهد كه رادار مورد شناسایی دشمن واقع شده و تهدید شود.
تمامی ادواتی نظیر هواپیماهای و كشتی‏های جنگی و موشكهایی كه تشعشعات راداری از خود ساتع می‏كنند، جهت كاهش این تشعشعات، سطح مقطع امواج الكتروماگنتیك را كاهش داده‏اند تا میزان پنهان‎كاری‏شان بهبود یابد. مضاف بر این، كاهش تشعشعات جانبی پرتوهای رادار، امروزه امری بسیار مقبول است، زیرا باعث می‏شود كه مشخصات رادار، به سختی مورد شناسایی قرار گیرد. یعنی هنگامی كه رادار مورد شناسایی RWR قرار گرفت، تشخیص نوع آن، امری بسیار مشكل است و معلوم نمی‏شود از روی چه وسیله‏ای در حال كار می‏باشد و از این رو، اخلال در كارش (Jam)، تقریبن غیرممكن می‏شود.


نمونه‏هایی از رادارهای AESA كه در آنها تكنولوژی مدرن LPI به كار رفته است، رادار جنگندهء F/A-18E/F Super Hornet و رادار پیشبرندهء (هدفیاب) به كار رفته در درون موشك ضدهوایی S-300PMU-2 می‏باشد.

باند کاری رادارهای مختلف

Band name

Frequency range

Wavelength range

Notes

HF

3–30 MHz

10–100 m

coastal radar systems, over-the-horizon radar (OTH) radars; 'high frequency'

P

< 300 MHz

1 m+

'P' for 'previous', applied retrospectively to early radar systems

VHF

30–330 MHz

0.9–6 m

Very long range, ground penetrating; 'very high frequency'

UHF

300–1000 MHz

0.3–1 m

Very long range (e.g. ballistic missile early warning), ground penetrating, foliage penetrating; 'ultra high frequency'

L

1–2 GHz

15–30 cm

Long range air traffic control and surveillance; 'L' for 'long'

S

2–4 GHz

7.5–15 cm

Terminal air traffic control, long-range weather, marine radar; 'S' for 'short'

C

4–8 GHz

3.75–7.5 cm

Satellite transponders; a compromise (hence 'C') between X and S bands; weather

X

8–12 GHz

2.5–3.75 cm

Missile guidance, marine radar, weather, medium-resolution mapping and ground surveillance; in the USA the narrow range 10.525 GHz ±25 MHz is used for airport radar. Named X band because the frequency was a secret during WW2.

Ku

12–18 GHz

1.67–2.5 cm

high-resolution

K

18–24 GHz

1.11–1.67 cm

from German kurz, meaning 'short'; limited use due to absorption by water vapour, so Ku and Ka were used instead for surveillance. K-band is used for detecting clouds by meteorologists, and by police for detecting speeding motorists. K-band radar guns operate at 24.150 ± 0.100 GHz.

Ka

24–40 GHz

0.75–1.11 cm

mapping, short range, airport surveillance; frequency just above K band (hence 'a') Photo radar, used to trigger cameras which take pictures of license plates of cars running red lights, operates at 34.300 ± 0.100 GHz.

mm

40–300 GHz

7.5 mm – 1 mm

millimetre band, subdivided as below. The frequency ranges depend on waveguide size. Multiple letters are assigned to these bands by different groups. These are from Baytron, a now defunct company that made test equipment.

Q

40–60 GHz

7.5 mm – 5 mm

Used for Military communication.

V

50–75 GHz

6.0–4 mm

Very strongly absorbed by atmospheric oxygen, which resonates at 60 GHz.

E

60–90 GHz

6.0–3.33 mm

W

75–110 GHz

2.7 – 4.0 mm

used as a visual sensor for experimental autonomous vehicles, high-resolution meteorological observation, and imaging.

UWB

1.6–10.5 GHz

18.75 cm – 2.8 cm

used for through-the-wall radar and imaging systems.