پیکربندی پورتها: همونطور که در شکل مقابل می بینید میکروی AVR (مدل ATMEGA32) داری ۴۰ پایه هستش که ۳۲ تا از پایه های اون می تونه برای چهارتا پورت موجود در اون استفاده میشه. این ۴ پورت مانند شکل به صورت PA, PB, PC, PD نامگزاری شده اند که البته هر کدام از این پورتها دارای ۸ پین (۸X۴=۳۲) هستند. که درواقع هر پورت رو باید به صورت یک بایت در نظر گرفت و هر پین رو به صورت یک بیت (حتما می دونید هر بایت، ۸ بیت هستش!) فرض کرد و هر کدوم از این ۳۲ پایه میکرو مربوط به پین خاصی از یک پورت است. در Bascom نماد پورتها به صورت portx که X يکی از حروف A..D هست بکار ميره و نماد پين های هر پورت هم به صورت portx.y که در اينجا X مثل بالا هستش و y شماره پين از ۰ تا ۷ ميباشه (۰تا۷ ميشه ۸تا ). مثال:
 PortB = 10         'set portb to 10
 PortC.0 = 0        'Set pin 0 of portC to 0
 PortC.4 = 1        'Set pin 4 of PortC to 1

نکته دیگه که باید دقت کنید اینه که پورت ها یک بایتی هستند یعنی نهایت عددی که میشه در اونا قرار داد ۲(۱۱۱۱۱۱۱۱) درمبنای باینری یا ۲۵۵ در مبنای دهدهی خودمون هست. وقتی عدد ۲(۱۱۱۱۱۱۱۱) یا ۲۵۶ رو مثلا در پورت سی قرار بدیم تمام پین های این پورت ۱ میشن و اگر باز عدد ۱۷ معادل ۲(۰۰۰۱۰۰۰۱) رو در اون قرار بدیم (PortC=17) انگاه پینهای ۰ و ۴ این پورت یک خواهند شد. فکر کنم فهمیده باشید قضیه از چه قراره :) فقط باید یکم تبدیل باینری به دهدهی و برعکس رو بلد باشید... اما اگر هنوز کار میکروکنترلر رو درک نکردید و اصلا نمیدونید حالا یک شدن هر پین به چه درد می خوره اصلا نگران نباشید چون به موقع توضیح خواهم داد.

این جلسه می خواستم نحوه پیکربندی پرتها در Bascom رو توضیح بدم (مثلا کدوم پورت ورودی باشه کدوم خروجی و...) اما پیش خودم فکر کردم اصلا ممکنه بعضیها ندونن پورت چیه! پین کیه! بایت چیه! بیت  کیه!  برا همین یه توضیح مختصر دادم و از این بیشتر دیگه در مجال و توان و فضا و... ما نمی گنجه. پس پیکربندی هم میمونه برای بعد از آماده شده کد اصلی کنترل ربات که همون موقع کاربردشو در کد به صورت مثال نشون خواهم داد. اینجوری هم قابل فهم تره هم شیرین تر. تا جلسه بعد و شروع آموزش سخت افزار ربات خداحافظ دوستان.